خانههای اولیه مردم چین گودال های با سقفی از شاخ برگ گیاهان بود که با گذر زمان مفهموم و ساختار خانه در این تمدن تغییر یافت.
استفاده از مجسمه های مذهبی و با شمایل عجیب غریب که گاها برای پرستش یا دفع ارواح شیطانی از آنها استفاده میشدند.
بزرگی، زیبائی و عظمت همچون بنایی باعث بازتاب باشکوهی از معماری چین بر سایر فرهنگها میباشد.
معماری پاگودا و معابد
معماری پاگودا در چین :
در طول تاریخ چین معماری این کشور در هر برهه زمانی متناسب با آن تغییر پیدا کرده و آثر مهمی از خود برروی علم و هنر معماری برجای گذاشته است.
مهم ترین ویژگی های معماری چیست؟
در ساخت معابد کنفوسیوسی ساخت طاق با وسواس و دقت بالایی انجام شده است که برروی آنها کنده کاری های فوق العاده ای به چشم میخورد، وجود ستونهایی با اشکال سیمرغ و اژدها از دیگر نشانههای این معابد هستدند.
کاشیهای طلائی،سقف شیروانی سفالی، حکاکی و نقاشی برروی دیوار و سقف، استفاده از سنگ مرمر،مجسمه،ابزار و تزئینات فلزی، کتیبهها و غیره نشان از تجملات قصرهای چین دارد.
دلیل اصلی ساخت کاخ هایی باشکوه و مجلل در چین نشان دادن قدرت و شکوه مالک آن به سایر افراد بوده است.
عمده رنگ بکار گرفته شده در این معابد رنگ قرمز است و مصالح یا متریال بکار رفته شده چوب، سفال و سنگ میباشد.
معماری چین، کاخ و قصر
آثار کشف شده و بجا مانده از گذشته دور مانند قصر،خانه ها، معبد،پاگودا، آرامگاه و غیره نشانه و اطلاعات خوبی را از فرهنگ،نیاز مردم، متریال یا مصالح بکار رفته به ما نشان میدهد.
معماری شمالی و معماری جنوبی چین
ساخت خانه گلی اولین جهش قابل توجه چینیان برای معماری بوده است که یکی از دلایل جالب شکل گیری این خانهها محافظت افراد داخل خانه از ارواح سرگردان بوده است که با ساخت یک دیوار جلوی درب ورودی مانع از ورود ارواح به داخل شوند.
از نظر ظاهری شباهت زیادی به خانههای چینی دارند با این تفاوت که راه ارتباطی پرو پیچ و خم و پیچیده تری را برای دسترسی به آنها باید طی کنتید که علت آن ریشه در باورهای مذهبی بودا دارد.
معماری جنوبی :
وجود معابد با معماری های متفاوت در چین دلیل در تنوع ادیان این کشورد در دوران خود دارد که دوتای آنها از سایرین محبوب تر هستند، بودا و کنفوسیوس.
معماری چین بخاطر قدمت بالای این کشور همیشه مورد بحث و بررسی قرار میگیرد.معماری چین منحصر بفرد و چشمگیر است و بر سایر سبکهای معماری تاثیر گذار بوده است.
طراحی شیب نرم در بام (سبک کاخی)، استفاده کم وبجا از مجسمه ها و در عین سادگی باشکوه که اکثرا این سبک برای ساخت کاخ پادشاهان چینی مورد استفاده قرار میگرفته است.
سبک معماری چین به دو قسمت کلی معماری شمالی و معماری جنوبی تقسیم میشود که از تفاوت آنها با یکدگیر میتوان به این موارد اشاره کرد :
معماری شمالی چین :
معماری معابد در چین :
در نقطه مقابل آن معماری جنوبی چین بامهایی با شیب تند قرار دارند و در کنجهای آن گوشههای تیزی طراحی شدهاند، استفاده از ستونهای تجملاتی، مجسمههای خدایان،اشکال مذهبی و جانواران باستانی و اساطیری چین به چشم میخورند.
معماری پاگودا ساختمانهایی با سقفی چتر شکل و مرتفع هستند که بدون استثنا تمامی آنها تعداد طبقاطشان فرد است زیرا در گذشته مردمان چین اعداد زوج را نحس و شوم میدانستند و در بعضی موراد ارتفاع آن به 90 متر میرسید.
از پاگودا برای برگزاری مراسم مذهبی،نظامی، سیاسی، هوا شناسی و حتی طالع بینی استفاده میشده است.
خانههای چینی، طراحی و معماری
طراحی تالار چهار گوش با سقف نوک تیز، بکارگیری ستون چوبی، استفاده از کاشی و سنگ رنگی، طراحی نما پرزرق و برق از ویژگیهای معماری خانههای چین محسوب میشود.
معبد کنفوسیوس :
ایده اصلی ساخت معابد برگرفته از فلسفه و آموزههای کنفوسیوس بوده است.
برای دسترسی بین طبقات از راه پله مدور در پاگودا استفاده میشود و هر طبقه آن یک ایوان دارد که دور تا دور آن را فراگرفته است.
در چین نیز مانند معماری ایرانی، خانه اهمیت زیادی دارد و معنی و مفهموم امنیت، هنر و فرهنگ جامعه را در خود جای میدهد.