از جمله پروژههای TAC در خارج از کشور که گروپیوس در آن نقش کلیدی بازی میکرد، چهار پروژه در آلمان غربی هستند. مانند: کارخانههای سرامیک روزنتال (1963) در سِلب، کارخانه شیشهای توماس (1967) در آمبرگ، همچنین گروپیوسشتات (1962)، پروژه بزرگ مسکن در برلین غربی و سفارت ایالات متحده (1956) در آتن یونان و دانشگاه ملی (1957) در بغداد عراق نیز میتوان نام برد.
موفقیت اولیه طرحهای او، فعالیتهایش با مکتب ورکبوند آلمانی و جذب مفاهیم نوآورانه معماری، همگی نشان از رشد فکری او داشت. در سال 1913 مقالهای در مورد “توسعه ساختمانهای صنعتی” منتشر کرد که شامل عکسهایی از کارخانهها و آسانسورهای غلات در آمریکای شمالی بود که به میزان قابل توجهی بر دیگر مدرنیستهای اروپایی مانند لوکوربوزیه و مندلسون تأثیر گذاشت.
باهاوس (1919-1932)
او یکی از همراهان مهم هنر آمریکا در اواسط قرن بیستم بود، طرحهای معروف او که بیشتر آنها با مشارکت معماران دیگر اجرا شدند، میتوان به گروپیوس هاوس در ماساچوست (1937)، مرکز تحصیلات تکمیلی هاروارد (1950-1949)، ساختمان پان اَم در نیویورک (1963-1958) و ساختمان دفتر فدرال جان اف کندی در بوستون (1966-1963) اشاره نمود. او در اواخر دهه 30 سالگی با آلما مالر
(1964-1879) بیوه گوستاو مالر (آهنگساز و رهبر ارکستر) ازدواج کرد.
آموزش معمارانه و کارهای اولیه
طراحی عملکردی با این مدرسه معنا یافت و به دلیل هنر و معماری آوانگارد، به آن توجه شد. آثار گروپیوس به همراه افرادی مانند اود، میسوندروهه، اریک مندلسون، آلوار آلتو و ریچارد نوترا به عنوان یکی از نمایندگان برجسته در سبک بینالمللی معماری مدرن در «نمایشگاه بینالمللی معماری مدرن» در سال 1932 در نیویورک به نمایش درآمد. دغدغه اصلی گروپیوس، مانند دیگر دوستان مدرنیستش، ایجاد ساختمانهای «مدرن» برای «انسان مدرن» بود، به معنی نوعی ساختمان عملکردی، بدون هیچگونه تزئینات تاریخی قدیمی مانند نقوش رومی، گوتیک، رنسانس یا نئوکلاسیک.
همه این پروژه ها به دلیل متانت، رد تزئینات تاریخی و تحقیر فرمالیسم خاص که مشخصه معماری قرن نوزدهم بود، قابل توجه هستند. طراحی عملکردگرا، که گروپیوس پیشگام و متخصص بزرگ آن بود، تا زمان مرگش به اصطلاح غالب معماری جهان تبدیل شده بود و ظاهر هر شهر روی زمین را به شدت تغییر داده بود. اما این تغییر نیز به چیزی تبدیل شده بود که خود گروپیوس نسبت به آن هشدار داده بود – “سبک”. به این ترتیب، در برابر بسیاری از اتهاماتی که هنر پست مدرنیسم علیه آن مطرح کرده بود، آسیب پذیر بود اما برای همیشه جهت معماری جهان را تغییر داد.
والتر آدولف جورج گروپیوس در برلین، فرزند والتر آدولف گروپیوسِ معمار و همسرش مانون آگوست پائولین شارنوبر به دنیا آمد. پس از تحصیل در رشته معماری در کالجهای فنی مونیخ (1904-1903) و برلین (1907-1905)، والتر به دفتر معماری پیتر بهرنس(1940-1868)، یکی از اولین معماران مدرنیستی و بنیانگذار مکتب ورکبوند آلمانی پیوست. البته او به مدت یک سال پیش از پیوستن به بهرنس در ایتالیا، اسپانیا و انگلستان گردش کرد. از جمله همکاران گروپیوس، لودویگ میس وندهروهه، دیتریش مارکس و لوکوربوزیه بودند.
بنابراین او ساختمانهایی هندسی و بدون هرگونه تزئینات، اما با عناصر خلاقانه در نقاط کلیدی بهصورت تکراری طراحی میکرد. بهدلیل موفقیت او در مدرسه باهاوس و کیفیت نوآورانه طرحهای خود از جمله کارخانه فاگوس (1925-1911) در لِین، غرفه نمایشگاه رِکباند ( (Werkbund در کلن در سال 1914، و مجتمع باهاوس) 1925) در دسائو ، از او دعوت شد تا درست قبل از جنگ جهانی دوم به دانشگاه هاروارد رود و ریاست دانشکده طراحی را بهدست گیرد. او در آمریکا، هم مسیر آکادمیک و هم حرفه اجرایی خود را ادامه داد، که در آن به مدت نیم قرن تا زمان مرگش در سال 1969 به عنوان یک معمار برجسته باقی ماند.
در سال 1910، گروپیوس برای تأسیس شرکت خود با مشارکت آدولف میر (1929-1881) به برلین رفت. دو مورد از موفقترین سفارشهای آنها شامل کارخانه فاگوس وِرک (1913-1911) کارخانهای در آلمان بود که طراحیش به شدت تحت تأثیر کارخانه توربین AEG پیتر بهرنس بود؛ و دیگر سفارش برجسته آنها، ساختمان نمونه کارخانه برای نمایشگاه اتحادیه کارگری آلمان (1914) در کلن بود که تحت تأثیر معمار آمریکایی فرانک لوید رایت (1959-1867) بود، کسیکه طرحهای انقلابی او بعداً چندین مدرس باهاوس را مجذوب خود کرد.
رهبری فکری
سایز نوشته:
گروپیوس که بهعنوان یکی از بزرگترین معماران اوایل قرن بیستم شناخته میشود – به ویژه به دلیل کمکهایش به باهاوس – یک حرفه طولانی و معتبر در هر دو سوی اقیانوس اطلس داشت. با این حال، تعداد ساختمانهای ساختهشده که میتوان به او نسبت داد، به طرز شگفتآوری محدود است. یک دلیل آن است که بسیاری از پروژههای او هرگز ساخته نشدند. دیگری ترجیح او برای کار به صورت همکاری و مشارکت بود و تمایل داشت حضور خود را در پروژه پنهان کند.
بازدید پست:
1